Przystępując do kampanii digitalowej, należy najpierw ustalić jej cele. Powinny one być mierzalne, konkretne i możliwe do osiągnięcia. Wyróżnia się dwa podstawowe cele dla kampanii digitalowych – sprzedażowe i wizerunkowe. Metod związanych z kampanią digitalową używa się zarówno w marketingu, jak i public relations. Sukces w kampanii digitalowej można mierzyć dzięki KPI, czyli wskaźnikom pomiaru. Dzięki nim można określić, czy kampania jest skuteczna, a także wywnioskować, które elementy wymagają poprawy.
Efektywne kampanie digitalowe i wyniki
Ze względu na elastyczność dostępnych środków, kampanię digitalową można zaplanować w taki sposób, żeby wszystkie użyte w niej środki odpowiadały potrzebom i preferencjom grupy docelowej. Sukces można osiągnąć tylko wtedy, gdy w trakcie kampanii będzie się zbierało i analizowało dane, a na ich podstawie wprowadzało zmiany w narzędziach przyjętych dla konkretnych segmentów, czyli grup docelowych. W blisko połowie przypadków skuteczność kampanii digitalowej wynika z odpowiedniej kreacji, dlatego nie można zaniedbać warstwy koncepcyjnej, graficznej oraz audiowizualnej. Siła marki wpływa na efektywność kampanii w maksymalnie piętnastu procentach. Na widoczność kampanii w internecie w znacznej mierze wpływa jej budżet – działania lokalne mogą udać się nawet przy mniejszym nakładzie finansowym. Wszystkie efektywne kampanie digitalowe muszą być na bieżąco aktualizowane.
Środowisko internetowe to zbiór wielu skomplikowanych czynników, które wpływają na siebie w sposób trudny do przewidzenia, dlatego konieczna jest stała analiza wskaźników. W trakcie działań może okazać się konieczna zmiana stawek lub relokacja budżetu do innego sektora. Im szybciej uda się zidentyfikować taką potrzebę, tym większa będzie efektywność kampanii w danym segmencie. W przeciwieństwie do innych mediów, internet pozwala na całkowitą mierzalność efektów kampanii – można wykorzystać dedykowane narzędzia do sprawdzania poziomu konwersji. Liczba informacji zwrotnych podczas realizowania kampanii digitalowej jest ogromna i daje szerokie możliwości w zakresie optymalizacji. W połowie 2021 roku dostęp do internetu miało już 65 procent ludzi na Świecie.
Grono osób, na które można wpływać poprzez marketing cyfrowy nieustannie się powiększa. Takie działania jak pozycjonowanie strony w wyszukiwarce, przygotowanie odpowiednich i wartościowych treści, a także prowadzenie firmowych mediów społecznościowych są dzisiaj niezbędne dla rozwijania biznesu. Szacuje się, że w 2020 roku wydatki na internetowe kampanie reklamowe wynosiły blisko 1,5 miliarda złotych.